Veelgestelde vragen
-
Wat is een HAIO?
Een HAIO is een Huisarts In Opleiding. Hij/zij heeft de opleiding tot basisarts volbracht en volgt nog een driejarige beroepsopleiding om de titel van huisarts te bekomen.
Onze praktijk werd door het ICHO (interuniversitair centrum voor Huisarts Opleiding) erkend als opleidingspraktijk. Hierdoor zal er steeds een HAIO werkzaam zijn in onze praktijk.
Elke 1 a 1,5 jaar verwelkomen wij een nieuwe HAIO. De HAIO doet zelfstandig consultaties en huisbezoeken. Dagelijks vindt er een overleg plaats tussen de praktijkopleider en de HAIO.
-
Kan iedereen een dossier openen in de praktijk?
Vanaf april 2024 geldt er een patiëntenstop in de praktijk.
U dient rekening te houden met het feit dat er enkel in de afgebakende regio huisbezoeken gedaan worden, zelfs in uitzonderlijke situaties. Op deze regel worden geen uitzonderingen gemaakt.
Tevens dient u er rekening mee te houden dat uw dossier door het volledige team behandeld zal worden.
​
-
Waarom is er een verschil in tarieven tussen de artsen?
De vaste artsen werken gedeconventionneerd, dit wil zeggen dat er bij de raadpleging een klein supplement bovenop het remgeld aangerekend wordt. In omstandigheden waarbij er financiele nood (het zogeheten omnium statuut) is bij de patiënt zal dit supplement weggelaten worden.
De HAIO werkt aan vooraf bepaalde vaste conventietarieven.
​
​
​
-
Kan ik met bancontact betalen?
Ja, dit is mogelijk.
​
​
-
Wat is een Globaal Medisch Dossier (GMD)?
Een GMD of Globaal medisch dossier bevat al uw medische gegevens (operaties, chronische ziekten, lopende behandelingen,...) Door het afsluiten van een GMD bij een arts of artsenpraktijk verminderd het eigen aandeel dat u moet betalen voor uw consultaties of huisbezoeken. Uw GMD kan slechts door 1 praktijk gelijktijdig worden beheerd. De verhoogde terugbetaling is enkel van toepassing op de artsenpraktijk die uw GMD beheerd.
​
​
-
Wat is geïnformeerde toestemming?
De geïnformeerde toestemming is de goedkeuring die u als patiënt aan uw zorgverleners geeft om uw gezondheidsgegevens elektronisch en op een beveiligde manier met elkaar te delen. Het delen van de gegevens vindt uitsluitend plaats in het kader van de continuïteit en de kwaliteit van de zorg en voldoet aan de regels inzake de bescherming van uw persoonlijke levenssfeer. Het zijn uw gegevens en die worden beschermd. U kunt op ieder ogenblik beslissen om ze al dan niet uit te wisselen. In de loop van uw leven raadpleegt u verschillende zorgverleners. Door uw toestemming te geven, aanvaardt u dat de personen die u behandelen informatie over uw gezondheid met elkaar delen. Deze zorgverleners kunnen u beter behandelen als ze samenwerken en uw medische voorgeschiedenis kennen. Ze kunnen u snellere zorg verlenen en voorkomen dat u onnodige onderzoeken moet ondergaan.
​
​
-
Wat is de derdebetalersregeling?
Dankzij de derdebetalersregeling betaalt u alleen uw persoonlijk aandeel van de kosten aan de zorgverlener. Het is niet verplicht, behalve in sommige situaties.Wanneer uw zorgverlener de derdebetalersregeling toepast dan betaalt u enkel uw persoonlijk aandeel, ook wel remgeld genoemd. Uw ziekenfonds zal de verdere tegemoetkoming rechtstreeks aan de zorgverlener uitbetalen.
​
​
-
Wat met de privacy van uw patiëntgegevens?
Uitgebreide info rond de verwerking van uw gegevens kan u hier terugvinden​.
​
​
​
-
​Wat is HELENA en hoe kan ik het gebruiken?
Helena is jouw gratis digitale gezondheidsportaal. Het is jouw persoonlijke digitale brievenbus en archief voor al jouw medische documenten en gegevens. Dankzij Helena is het mogelijk om op een veilige manier te communiceren met jouw zorgverleners en voorgeschreven artikelen met één klik te reserveren bij je apotheek. Zo verloopt de communicatie met jouw zorgverleners nog vlotter en efficiënter.
Helena is er voor iedere Belg, van jong tot oud.
Ieder gezinslid met een e-mailadres en persoonlijk gsm-nummer, kan Helena gebruiken.
Hier zie je hoe je je kan aanmelden
​​